tisdag 26 november 2019

Hej bloggen!

Av en slump rĂ„kade jag hitta min blogg 😅

Det Ă€r verkligen synd att jag inte orkat blogga sĂ„ mycket sen ett par Ă„r tillbaka för det Ă€r ju verkligen nu som det har hĂ€nt som absolut mest. Hade verkligen varit kul att kunna gĂ„ tillbaka och se hur jag spenderade mina dagar och tĂ€nkte som nybliven mamma och allt. Men som tur Ă€r har jaf istĂ€llet massor av bilder och videoklipp 😍

Som livet Ă€r nu sĂ„ har min lilla flicka redan blivit 2,5 Ă„r och har nyligen skolats in pĂ„ förskolan. Det gick superbra! Hon var lite ledsen vid lĂ€mning bara nĂ„gra dagar, men förskolepedagogerna sa att hon Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att trösta sĂ„ hon hade lugnat sig snabbt. DĂ€refter började hon Ă€lska förskolan och senast igĂ„r grĂ€t hon nĂ€r jag och min man kom för att hĂ€mta henne för hon ville stanna kvar 😂 Vi fĂ„r vĂ€l hoppas att den kĂ€nslan hĂ„ller i sig lĂ€nge - gĂ€rna till gymnasiet och dĂ€refter... 😉

För min del har jag ocksÄ hamnat i skolan igen. Jag pluggar kandidatprogrammet i filosofi och lingvistik. "Vad blir man dÄ?" Àr standardfrÄgan som man fÄr höra. Ingenting, brukar jag svara för jag tycker frÄgan Àr sÄ dum. Detta Àr ju sÄklart ett program som likt mitt gymnasieprogram (humanistiska programmet - inriktning sprÄk) lÀgger en grund för högre studier. MEN om jag skulle vilja börja jobba efter det hÀr kandidatprogrammet sÄ fÄr man ju vÀlja ett yrke dÀr det Àr bra att man Àr duktig pÄ sprÄk och/eller filosofi. MÄnga myndigheter och företag gillar det kritiska tÀnkandet man fÄr av att studera filosofi. Jag lÀser Teoretisk Filosofi 1 just nu och det Àr betydligt svÄrare Àn jag trodde. Jag trodde filosofi skulle vara ett enkelt Àmne att studera för alla kan ju tÀnka liksom. Men att tÀnka inom olika mallar pÄ sÀtt man inte ens visste fanns - det Àr riktigt svÄrt faktiskt.

Anledningen till att jag valde det hĂ€r programmet Ă€r för att jag sedan Ă„rskurs 7 pĂ„ högstadiet har haft ett starkt sprĂ„kintresse och hade kontakttolk som drömyrke. Eftersom jag inte kom in de 2 Ă„r jag sökte p.g.a. att de inte lĂ€rde ut mina tolksprĂ„k (franska, italienska) de Ă„ren, tĂ€nker jag nu att jag vill plugga sprĂ„k pĂ„ annat sĂ€tt. Helst av allt ville jag nu studera sprĂ„kvetenskap, men det fanns endast i Uppsala (som nĂ€rmast Stockholm). Jag vill ju dock hĂ„lla mig i Stockholm och det finns pĂ„ Stockholms universitet - men endast pĂ„ masternivĂ„ đŸ€ŠđŸŒ‍♀️ Vilket betyder att jag skulle behöva lĂ€sa lingvistik i 3 Ă„r först. Men det kĂ€ndes lite jobbigt med ren lingvistik i 3 Ă„r, sĂ„ jag tĂ€nkte att jag spĂ€r ut det med lite filosofi som jag ocksĂ„ har ett intresse för. 😄 DĂ„ blev detta lösningen 😉

SĂ„ nu rullar livet som det ska och vi fĂ„r se vart detta leder 😊



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar